مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 21 آذر 1399 ساعت 11:252020-12-11اقتصادي

تالاب شورابیل؛ روایتی از تغییرات اقلیمی در تالاب شور اردبیل


نکته مهمی که در خصوص تالاب طبیعی شورابیل در اردبیل باید بیان شود، ساخت و سازهایی است که در حاشیه آن ایجاد شده و اکوسیستم طبیعی آن را با خطراتی مواجه کرده است.

- خبرگزاری فارس - اردبیل وحید رشیدزاده: در گذشته ای نه چندان دور شهر اردبیل تالابی به نام شورابیل داشت، همان طوری که از نامش هم پیداست آب آن شور بوده ولی با تغییر آب شور آن به شیرین، وضعیت این تالاب تغییر کرد، به طوری که شوری آب آن از 80 گرم به 0/2 گرم در لیتر رسید.

این تالاب در بین عامه مردم به دریاچه شورابیل معروف است، این تالاب با 11 متر عمق جزو یکی از نادرترین تالاب هایی است که در محدوده شهری قرار گرفته و به گواه تاریخ قدیمی تر از دریاچه ارومیه است.

با هدایت آب شیرین پشت سد یامچی و ورود آب رودخانه بالیقلو چای به شورابیل در مدت کوتاهی دریاچه به سرعت بزرگ شد و مساحت آن از 74 به 180 هکتار و حجم آب آن با افزایش حدود 14 برابری از 1/1به 14 میلیون متر مکعب افزایش یافت.

دریاچه شورابیل که در طول تاریخ، خود به دلیل شور بودن هرگز انجماد و یخبندان را به خود ندیده بود، اکنون در فصول سرد سال به زیبایی هر چه تمام تر یخ می بندد.

اما نکته مهمی که در خصوص این تالاب طبیعی در اردبیل باید بیان شود، ساخت و سازهایی است که در حاشیه تالاب شورابیل ایجاد شده و از این رو اکوسیستم طبیعی آن را با خطراتی مواجه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تالاب شورابیل؛ روایتی از تغییرات اقلیمی در تالاب شور اردبیل

تالاب شورابیل؛ روایتی از تغییرات اقلیمی در تالاب شور اردبیل