مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 آذر 1399 ساعت 09:102020-12-20فرهنگي

مطلبی جعلی درباره شب یلدا


«رویش بزرگ» به عنوان یکی از جعلیات نسبت داده شده به شب یلدا عنوان شده؛ این درحالی است که به گفته محمدجعفر یاحقی، «یلدای ایرانی و کریسمس از یک مایه سرچشمه گرفته است».

- رویش بزرگ به عنوان یکی از جعلیات نسبت داده شده به شب یلدا عنوان شده؛ این درحالی است که به گفته محمدجعفر یاحقی، یلدای ایرانی و کریسمس از یک مایه سرچشمه گرفته است .

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پس از نسبت دادن آثاری جعلی به شاعران و نویسندگان مشهور و حتی کوروش کبیر انگار جعلیات دامن گیر شب یلدا هم شده است و مفاهیمی که درباره این آیین ایرانی صادق نیست، به آن نسبت داده شده و در فضای مجازی نیز دست به دست می شود.

کمپین مبارزه با نشر جعلیات به مناسبت شب یلدا (30 آذرماه) مطلبی را که با عنوان مفهوم شب یلدا در فضای مجازی دست به دست می شود منتشر و از آن به عنوان مطلبی جعلی یاد کرده است.

این مطلب این شرح است: یلدا از دو بخش یل به اضافه دا تشکیل شده است؛ در زبان لری که از بازمانده های زبان هخامنشیان است یل را به معنای بزرگ دانند و به مادر دا می گویند.

هخامنشیان اعتقاد داشتند که شب اول زمستان دانه های گیاهان در زیر خاک جوانه می زنند و شروع به روییدن می کنند و به همین سبب اولین ماه زمستان را دی می گویند! پس به معنی رویش و زایش است؛ یلدا = رویش بزرگ.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مطلبی جعلی درباره شب یلدا

مطلبی جعلی درباره شب یلدا