مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 دی 1399 ساعت 08:452020-12-30سياسي

سید مرتضی، نقطه اوج عقل گرایی در تفکر شیعی است


سید مرتضی، نقطه اوج عقل گرایی در تفکر شیعی است، به طوری که بسیاری از آرا او متمایز از پیشینیان بود و بعد از او هم، برخی از آنها به فراموشی سپرده شده و کنار گذاشته شد.

- ، به طوری که بسیاری از آرا او متمایز از پیشینیان بود و بعد از او هم، برخی از آنها به فراموشی سپرده شده و کنار گذاشته شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، متن زیر مقاله ای از حجت الاسلام رسول جعفریان درباره خاستگاه عقل گرایی سید مرتضی و نقد احادیث مربوط به حیوانات و پرندگان و مسأله تنجیم از سوی وی است: خلاصه سید مرتضی، نقطه اوج عقل گرایی در تفکر شیعی است، به طوری که بسیاری از آرا او متمایز از پیشینیان بود و بعد از او هم، برخی از آنها به فراموشی سپرده شده و کنار گذاشته شد.

در این نوشته، خاستگاه عقل گرایی سید مرتضی از نظر توجه به مبحث معرفت شناسی توسط وی به عنوان رکن اول در تفکر، دیدگاه او در عدم حجیت خبر واحد به دلیل غیر علمی بودن آن، و نیز نقادی او نسبت به برخی از روایات شگفت مورد بحث قرار گرفته است.

به علاوه، شهامت وی در مخالفت با احکام نجومی در ادامه مرور شده است.

سید مرتضی و عقل گرایی سید مرتضی (م 436) را به یک عقل گرای حرفه ای در امر معرفت دینی می شناسیم، امری که در جای جای نوشته های وی شاهد آن هستیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سید مرتضی، نقطه اوج عقل گرایی در تفکر شیعی است

سید مرتضی، نقطه اوج عقل گرایی در تفکر شیعی است