مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 دی 1399 ساعت 06:452021-01-02سياسي

آغاز فعالیت های حفاظت و مرمت نقش بهرام دوم در نقش رستم


مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از آغاز فعالیت های حفاظت و مرمت نقش بهرام دوم در نقش رستم خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، حمید فدایی، صبح شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خاستگاه دولت شهر ساسانی، با حدود 30 نقش برجسته ساسانی، دارای بیشترین نقوش و کتیبه های صخره ای از این دوره مهم تاریخی است و در این میان محوطه تاریخی نقش رستم در 10 کیلومتری تخت جمشید بیشترین تعداد نقوش صخره ای را در میان نقوش صخره ای فارس و ایران، یکجا در خود جمع دارد، گفت: موضوع اصلی این نقش برجسته ها القای صحنه های قدرت، دیهیم بخشی و یا صحنه های نبرد است.

وی با این حال، افزود: متأسفانه بسیاری از این نقوش به دلیل واقع شدن در فضای باز و عموماً تحت تأثیر شرایط اقلیمی و با توجه به نوع سنگ در طول سده ها متحمل آسیب و فرسایش شده اند.

به گفته فدایی، انجام مطالعات، مستندنگاری و حفاظت از این مجموعه بی نظیر از نقوش برجسته تاریخی، برای تاریخ و میراث فرهنگی کشور دارای اهمیت فراوان است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اهمیت نقوش بکار گرفته شده در دوره های مختلف تاریخی از جمله دوره ساسانی در نقش رستم که در حریم میراث جهانی تخت جمشید قرار گرفته است مطرح کرد: نقوش برجسته ساسانی در کنار آرامگاه های شاهان هخامنشی و این هر دو در کنار نقشی از پادشاهی ایلامی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آغاز فعالیت های حفاظت و مرمت نقش بهرام دوم در نقش رستم

آغاز فعالیت های حفاظت و مرمت نقش بهرام دوم در نقش رستم