مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 دی 1399 ساعت 08:402021-01-18اقتصادي

فکور: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین می شود


ت فکور، پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: در رابطه با حذف دلار 4200 تومانی در لایحه بودجه 1400 مباحث مختلفی مطرح شده؛ - یک پژوهشگر اقتصادی افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین جامعه را از تبعات حذف ارز ترجیحی برشمرد.

ت فکور، پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: در رابطه با حذف دلار 4200 تومانی در لایحه بودجه 1400 مباحث مختلفی مطرح شده؛ اما اولین نکته ای که وجود دارد، این است که ببینیم آیا تک نرخی شدن ارز برای واردات کالا های اساسی تجربه درستی بوده یا نه؟ دولت برای کمک به معیشت مردم ارز 4200 تومانی را به واردات کالا های اساسی مثل دارو و مواد اولیه از جمله نهاد های دامی در نظر گرفت؛ ولی متاسفانه مشکلی که ایجاد شد، این بود که برخی از واردکنندگان با استفاده از رانت و نفوذی که در بانک مرکزی و یا در سایر نهاد های مرتبط داشتند، ارز دولتی را دریافت و اقدام به واردات کردند؛ اما به جای عرضه با نرخ مصوب، با ارز بازار آزاد محصولاتشان را به بازار عرضه کردند و رانتی حدود 350 برابر نصیب آن ها شد.

وی افزود: با توجه به تورم افسار گسیخته، هدف اولیه از اختصاص ارز 4200 تومانی حمایت از بخش ضعیف جامعه بود؛ اما این هدف به دلیل عدم عرضه کالا های اساسی طبق نرخ مصوب در بازار محقق نشد؛ مثلا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فکور: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین می شود

فکور: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف به دهک های پایین می شود