مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 بهمن 1399 ساعت 06:102021-01-21پزشكي

غربالگری از خواسته های جدی مادران باردار


عضو انجمن طب مادر و جنین با اشاره به آمار سالانه تولد نوزادان دارای معلولیت و بیماری های ژنتیکی، تاکید کرد: غربالگری و تشخیص بیماری پیش از تولد یکی از خواسته های جدی مادران است و در عین حال هیچ گونه اجباری در انجام غربالگری های حین بارداری نه مقدور است و نه اخلاقی.

دکتر وجیهه مرصوصی - متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه غربالگری روشی علمی برای رسیدن به تشخیص ناهنجاری های مادرزادی پیش از تولد است، گفت: در برخی از موارد این بیماری ها قابل درمان نیستند و می تواند با عوارض جدی پس از تولد همراه باشد.

سالانه حدودا 30 تا 50 هزار نوزاد با معلولیت جدی در ایران متولد می شوند که حدود 50 درصد آنها به دلیل بیماری های ژنتیکی است.

وی افزود: از کل این موارد تا به حال قادر به تشخیص 8 تا 9 هزار مورد پیش از تولد بوده ایم که امیدواریم با دسترسی بیشتر به امکانات تشخیصی و ارتقای سطح علمی و همچنین تربیت نیروهای متخصص در این رشته بتوانیم کارآیی خود را در این زمینه افزایش دهیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه شایع ترین ناهنجاری مادرزادی بیماری های ناهنجاری قلبی است، تصریح کرد: 25 درصد آنها شرایط بسیار حادی را تجربه می کنند که پس از تولد نیاز به جراحی نیز دارند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

غربالگری از خواسته های جدی مادران باردار

غربالگری از خواسته های جدی مادران باردار