مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 بهمن 1399 ساعت 06:002021-02-02فرهنگي

آیین نخل گردانی مزینان ثبت ملی شد


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: آیین نخل گردانی روستای بهمن آباد، شهر مزینان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

- ابوالفضل مکرمی فر در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: آیین نخل گردانی یکی از عناصر اصلی و اساسی نظام آیینی عاشورای مزینان را شکل می‎دهد که در گروه عادت ها و رسم های اجتماعی، آیین ها و جشن ها در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نظام آیینی عاشورای مزینان دو عنصر آیینی نخل و تعزیه نقشی اساسی و تعیین ‎کننده ایفا می‎ کند.

حضور برجسته عناصر آیینی در مزینان با آیین نخل آرایی در روز تاسوعا آغاز، با نخل ‎گردانی در صبح عاشورا تداوم و در نهایت تعزیه ‎خوانی در روز عاشورا پایانی بر آن است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص ضرورت ثبت این اثر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این یک حرکت خودجوش از سوی اهالی است و از جانب هیچ ارگان و نهاد دولتی حمایت نمی شود، ثبت این واقع از تحریف موضوع جلوگیری می کند.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ادامه با بیان این که این پرونده متمرکز بر آیین نخل در روستای مزینان است، به ایسنا گفت: آیین نخل صبح روز تاسوعا با اقدام متولیان برای آراستن نخل آغاز می شود، در این روز متولیان با حرکت کرد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین نخل گردانی مزینان ثبت ملی شد

آیین نخل گردانی مزینان ثبت ملی شد