مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 بهمن 1399 ساعت 03:502021-02-09بين الملل

ماجرای قتل تحریرگر عهدنامه ترکمنچای در تهران


کمی قبل از دو قرن پیش، مردم تهران فردی را به قتل رساندند که عهدنامه ترکمنچای را 14 سال بعد از عهدنامه گلستان، تحریر کرد و به موجب این دو قرارداد ننگین صدها هزار کیلومتر از خاک کشورمان جدا و به امپراتوری روسیه اضافه شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، 192 سال قبل در 22 بهمن 1207 شمسی الکساندر گریبایدوف وزیر مختار و سفیر کبیر 34 ساله روسیه تزاری در ایران بعد از تحمیل عهدنامه ترکمنچای، دومین عهدنامه ننگین به فتحعلی شاه، مسؤول اجرای مفاد 16 فصلی عهدنامه و قرارداد تجاری 9 فصلی الحاقی شد.

مفاد عهدنامه ترکمانچای به پیشنهاد ژنرال ایوان پاسویچ، فرمانده نیروهای روس در قفقاز و سایر مقامات روسی و تشویق فتحعلی شاه توسط مک دونالد، سفیر انگلستان در تهران در زمستان 1206 شمسی در منطقه ترکمانچای بین عباس میرزا ولیعهد وقت ایران و الکساندر گریبایدوف امضا شد و به جدایی بخش های وسیعی از خاک ایران و الحاق آن به روسیه تزاری، دریافت غرامت 20 میلیون روبلی از ایران و ضبط نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی و انتقال آن به روسیه منجر شد.

لارنس کِلی نویسنده کتاب دیپلماسی و قتل در تهران، نوشت: او پس از عقد این معاهده که در حافظه ایرانی ها با صفت ننگین همراه است، 40 هزار روبل روسی پاداش و کوتاه مدتی بعد به عنوان سفیر روسیه در تهران ارتقاء مقام گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای قتل تحریرگر عهدنامه ترکمنچای در تهران

ماجرای قتل تحریرگر عهدنامه ترکمنچای در تهران