مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 بهمن 1399 ساعت 06:252021-02-16اجتماعي

آغاز پروژه حفاظت اضطراری ایوان قدمگاه


سرپرست کارگاه حفاظت اضطراری و ساماندهی ایوان قدمگاه از آغاز پروژه حفاظت اضطراری این اثر تاریخی خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، مصطفی رخشنده خو صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران در این باره گفت: این اثر در فاصله 50 کیلومتری شرق تخت جمشید و نقش رستم و در منتهی الیه کوه رحمت یا مهر قرار دارد.

به گفته این کارشناس مرمت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، در رابطه با کاربری ایوان قدمگاه، نظرات متفاوتی همچون آرامگاه، آتشکده، محل قرار گیری اجساد مردگان در تاقچه ها، مناسک آیینی و موارد مختلف دیگر نام برده اند.

رخشنده خو با ابراز گلایه مندی نسبت به عدم حفاظت این آثار باستانی، بیان کرد: بجز ثبت این مجموعه در فهرست آثار ملی به شماره 1219 در سال 1354 هیچ گونه اقدام حفاظتی بر روی این اثر بی نظیر صورت نگرفته و در دهه های اخیر علاوه بر عبور جاده روستایی از مقابل اثر و برداشت سنگ از جنب اثر به وسیله مواد انفجاری، همچنین در سال های اخیر شاهد حفر چاه های عمیق و برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی باشیم که خود به خشک شدن چشمه آب واقع در مجاورت این اثر که در طول تمام سده های گذشته جوشان بوده است، منجر گردیده است.

وی افزود: همچنین متأسفانه بی اعتنایی به مسئولیت همگانی در حفاظت و نگهداری از این محوطه باعث گردیده با یادگار نویسی های متعدد و تابلونویسی تبلی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آغاز پروژه حفاظت اضطراری ایوان قدمگاه

آغاز پروژه حفاظت اضطراری ایوان قدمگاه