مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 بهمن 1399 ساعت 20:352021-02-16اجتماعي

آسبادهای شرقی؛ هنری جهانی برای بهره گیری از انرژی های پاک


مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی گفت: آسبادها که در خراسان جنوبی تعدد زیادی دارند، جلوه ای از ترکیب معماری سنتی با نیازهای زیست بوم زندگی و بهره گیری مناسب از انرژی های پاک به شمار می آیند.

- ایسنا/خراسان جنوبی مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی گفت: آسبادها که در خراسان جنوبی تعدد زیادی دارند، جلوه ای از ترکیب معماری سنتی با نیازهای زیست بوم زندگی و بهره گیری مناسب از انرژی های پاک به شمار می آیند.

محمد علی بزرگمهر در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: آسبادهای ایرانی به شماره 6192 در فهرست پیشنهادی ایران در آثار میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به این که عملکرد آسبادها در گستره شرق ایران یکسان و از نظر ظاهری شبیه به هم است، اما بسته به موقعیت مکانی و شدت باد و حتی سنت های معماری بومی از لحاظ ظرایف معماری تفاوت هایی دیده می شود.

وی تصریح کرد: در پهنه وسیعی از خراسان بزرگ، از شمال هرات تا جنوب سیستان با بهره گیری از بادهای 120 روزه، درست در فصلی که مقارن با برداشت غلات است (اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور)، آسبادها به کار می افتند.

بزرگمهر بیان کرد: آسبادها در گذشته در معیشت مردم اهمیت زیادی داشته اند و نمودی از ترکیب معماری سنتی با نیازهای زیست بوم و بهره گیری مناسب از انرژی های پاک به شمار می آیند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آسبادهای شرقی؛ هنری جهانی برای بهره گیری از انرژی های پاک

آسبادهای شرقی؛ هنری جهانی برای بهره گیری از انرژی های پاک