کالایی شدن معنا در زندگی روزمره ایرانی/ وقتی سلبریتی ها کشیش می شونداکنون در دوران پسانخبه گرا، با سوشیال مدیا هر فرد معمولی هم می تواند به معنای زندگی دیگران جهت بدهد و نمونه اش را در شاخ های اینستاگرام و اینفلوئنسرها می بینید. - این روزها بسیاری از ما دو تصویر از زندگی داریم: زندگی واقعی و زندگی مجازی در رسانه های اجتماعی. گاهی حتی این مرزبندی هم نامریی می شود و در واقع مرز این دو از بین می رود. نکته ی مهم اما، ارایه ی تصویری روشن از جامعه ایرانی به واسطه رصد صفحات اینستاگرام است. اگر نگوییم تمام جامعه، دست کم می توان گفت سلایق و علایق بخش بزرگی از جامعه ایرانی از طریق همین صفحات مجازی قابل تشخیص و شناسایی است. فردین علیخواه جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در سال های اخیر تحقیقات زیادی درباره رسانه های اجتماعی انجام داده است. این جامعه شناس در آخرین سخنرانی خود که به دعوت انجمن علمی جامعه شناسی دانشگاه شیراز برگزار شد در مورد کالایی شدن معنا در زندگی روزمره ایرانی صحبت کرد. گزارش مکتوب این سخنرانی را که مریم صابری در مرور منتشر کرده در ادامه می خوانید. علیخواه در این سخنرانی تلاش کرده تا پدیده معنای زندگی را در متن زندگی مجازی کاربران ببیند؛ همان بحثی که همچنان برای او یک پژوهشِ در انجام و تمام نشده محسوب می شود. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |