مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 اسفند 1399 ساعت 07:552021-02-27اجتماعي

تنها بادگیر گرد ایران در سرزمین «ترین »های بادگیرها


دیار بادگیرهای خشتی جهان نه تنها بلندترین و عریض ترین بادگیرها یا تنها بادگیر دوطبقه جهان را به خود اختصاص داده بلکه تنها بادگیر گرد ایران و چه بسا دنیا را نیز در دل یکی از شهرهایش جای داده است.

- ایسنا/یزد دیار بادگیرهای خشتی جهان نه تنها بلندترین و عریض ترین بادگیرها یا تنها بادگیر دوطبقه جهان را به خود اختصاص داده بلکه تنها بادگیر گرد ایران و چه بسا دنیا را نیز در دل یکی از شهرهایش جای داده است.

تنوع معماری بادگیرهای یزد بسیار فروان است و وجود تنها بادگیر گرد، بلندترین بادگیر و تنها بادگیر دوطبقه و عریض ترین بادگیر ایران در جای جای این استان، نشان دهنده اهمیت و نقش بادگیر در معماری و ساختار زندگی مردمان این دیار کویری است.

تنها بادگیر گرد ایران یکی از ارزشمندترین آثار دیدنی شهر بهاباد در استان یزد است که از دور و در میان دیوارهای رنگ و رو رفته ی اطرافش، همانند استوانه ای گلی به چشم می آید.

به گفته یکی از معماران یزدی، اشکال مختلف و جالب بادگیرها خصوصاً بادگیر گرد بهاباد را پیش از آن که مربوط به نوع معماری و موقعیت جغیرافیایی باشد، بیشتر به انگیزه ی افراد برای ساختارشکنی در جامعه مربوط است.

به عبارتی با توجه به این که باد غالب استان عمدتاً از دو جهت شمال غرب و جنوب شرقی است، بادگیرهایی با بیش از دو جبهه عملاً کارآیی ند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تنها بادگیر گرد ایران در سرزمین «ترین »های بادگیرها

تنها بادگیر گرد ایران در سرزمین «ترین »های بادگیرها