مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 11 اسفند 1399 ساعت 08:302021-03-01اجتماعي

یک درخت با 3 محصول


عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: بنه، یک درخت با سه محصول است که در خراسان جنوبی اعتقاد بسیاری به آن داشته و آن را گره گشا می نامند.

- مهدی ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بنه با نام علمی Pistacia atlantica Desf نوعی پسته وحشی است که در طب سنتی به میوه آن حبه الخضراء می گویند.

وی با بیان اینکه این گیاه متعلق به خانواده پسته (Anacardiaceae) است، افزود: بنه از جمله گیاهان درختی و باارزش در مناطق خشک و کم باران مانند خراسان جنوبی است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: در پهنه های کوهستانی درخت هایی پیر و کهن با قدمت چند صد سال نظاره گر فراز و نشیب های اقلیمی این منطقه خشک هستند و بر شاخه های کهن بسیاری از آن ها پارچه هایی دیده می شوند که مردم بر اساس اعتقادات خود به امید گره گشایی از مشکلات زندگی بر شاخسار این درختان گره زده اند.

ابراهیمی ادامه داد: در فصل بهار میوه نارس بنه که در گویش محلی بنه هور نام دارد از درخت جدا شده و به صورت تازه یا به شکل ترشی مصرف می شود و مردم منطقه معتقدند که بنه هور تسکین دهنده سردرد بوده و باعث بهبود نارسایی های کبدی می شود.

وی با بیان اینکه از میوه رسیده بنه نوعی غذا تهیه می شود که به صورت مجزا یا به همراه کشک (قروت) استفاده می شود، تصریح کرد: تنه این گیاه قطور و ناصاف بوده و برگ ه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک درخت با 3 محصول

یک درخت با 3 محصول