مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 24 اسفند 1399 ساعت 08:152021-03-14اقتصادي

عطر خوش سمنوی دَرَق در خارج از کشور/ظرفیتی بزرگ برای اشتغال زایی


اینجا بوی برکت، دود هیزم و سمنو داغ پیچیده است، از بویی که وقتی برمشامم رسید جان دوباره گرفتم، حالا چند روزی است که کوچه و خیابان های شهر دَرَق حال و هوای نوروزی دارد و بانوان این شهر با پخت سمنو به استقبال عید می روند، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از گرمه، دَرَق شهری در بخش مرکزی شهرستان گرمه در استان خراسان شمالی و جنوب غربی این استان قرار دارد که به دلیل تولید صدها تُن سمنو در سال به عنوان پایتخت سمنوی ایران شناخته شده است.

سمنوی درق، از جوشاندن آب جوانه گندم و آرد گندم در دیگ های بزرگ مسی تهیه می شود که آداب و سنن خاص خودش را دارد و همراه آن اشعار و ابیات محلی، دعا و اذکار مربوط به آن سروده می شود.

پس از پنج یا شش روز گندم های جوانه زده و سبز که به اندازه یک بند انگشت رشدکرده اند و هنوز سفید هستند، آنگاه گندم سبز شده را در هاون های سنگی می کوبند و آن را در دیگ ریخته و روی آن آب می ریزند.

وقتی مقدمات پخت سمنو فراهم آمد و سمنو به مرحله جوشیدن رسید، پس از افزودن مقدار متناسب از آرد ، دوباره آن را با سلام و صلوات هم می زنند و پس از آن سمنو را دَم می کنند.

سنت دیرینه برپایی نوروز نیز از گذشته در بین مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مردم برای چیدن سفره هفت سین در روزهای پایانی سال ذوق و شوق زیادی دارند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عطر خوش سمنوی دَرَق در خارج از کشور/ظرفیتی بزرگ برای اشتغال زایی

عطر خوش سمنوی دَرَق در خارج از کشور/ظرفیتی بزرگ برای اشتغال زایی