مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 25 اسفند 1399 ساعت 10:052021-03-15اجتماعي

خاستگاه اولین سنجاقک حلقه طلایی ایرانی زیر سایه مرگ


در حالی همچنان منطقه حفاظت شده و حساس شیرکوه در معرض مخاطرات معدن کاری و دیده های دست ساز است که گونه ی جدید سنجاقک های خاص ایرانی در این منطقه برای اولین بار در کشور شناسایی شده است.

- یزد با وجود قرارگیری در فلات مرکزی ایران و اقلیم کویری از تنوع گونه های زیست محیطی قابل توجهی برخوردار است که اکثر این گونه های ارزشمند در سایه نمادهای قابل توجه حیات وحش یزد مانند یوزپلنگ و هوبره پنهان هستند و کمتر به ظرفیت این گونه ها توجه شده است.

یکی از این گونه ها تنوع حشرات بسیار خاص و کمتر دیده شده دنیا در استان یزد و مشخصاً در شیرکوه هستند که در سال های اخیر به علت تخریب زیستگاه هایشان کمتر دیده می‎شوند و بنا به گفته کارشناسان محیط زیست، به دنبال افزایش فعالیت های معدن کاری، جاده سازی و برخی از دیگر اقدامات انسانی که کاهش منابع آبی را نیز به همراه داشته است، روز به روز در معرض نابودی و بعضاً انقراض قرار می گیرند.

یکی از گونه هایی که اخیراً در این منطقه شناسایی شده کفشدوزک شیرکوه است که تنها متعلق به همین زیستگاه و برای دنیا بسیار حائز اهمیت است.

قطعاً شناسایی این گونه ی جدید سنجاقک ایرانی در شیرکوه، گویای ضرورت بیش از پیش اهتمام به این زیستگاه و یادآور این نکته است که هنوز هم گونه های زیادی ممکن است قابل شناسایی در این زیستگاه باشن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاستگاه اولین سنجاقک حلقه طلایی ایرانی زیر سایه مرگ

خاستگاه اولین سنجاقک حلقه طلایی ایرانی زیر سایه مرگ