مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 اسفند 1399 ساعت 09:352021-03-17فرهنگي

«آش گزنه»سنتی که در شمال فراموش نمی شود/چهارشنبه آخر سال را خوشمزه تر کنیم+فیلم


از قدیم مراسم های مختلفی ایرانیان برای انتهای سال برگزار می کردند که یکی از آنها تهیه آش چهارشنبه سوری است که به سبک و سیاق خاصی همشهریان آن را تهیه می بینند که یکی از خوشمزه ترین این آش ها برای شهرهای شمالی با سبزی های معطر و خاص این مناطق است.

- یی هستیم و کمتر می توانیم به همراه فامیل و آشنایان باشیم در خانه هایمان می توانیم سنت پخت آش را طبق رسومات داشته باشیم.

  هنوز اما در مازندران مردم زیادی هستند که در چهارشنبه آخر سال آش های مختلف از آش  ترش گرفته تا آش گزنه و چهل گیاه تهیه می کنند و از ابتدای تهیه طبق رسم و رسومات عمل می کنند و جشن می گیرند.

البته هر شهر مازندران به طریق خاصی این آش را تهیه می کنند اما شهر آمل آش گزنه یا آش چهل گیاه درست می کنند که برای مازندرانی ها حکم دارو را دارد.

مازنی ها اعتقاد دارند ترشی این آش غم و اندوه را از بین می برد که به طریق زیر این آش پخته می شود: مواد لازم تهیه این آش برنج نیم دانه 2 کیلو، چغندر 350 گرم، سبزی محلی مازندرانی یک کیلو شامل اناریجه، زلنگ، گزنه، گشنیز، نعنا، اسفناج، سیر و پونه، نخود 3/1 پیمانه، لوبیا چیتی، سفید 3/1 پیمانه، عدس 4/1، باقالی 3/1، جو4/1 و ترشی های آش شامل رب انار، آب نارنج و گوجه سبز( در صورت استفاده از گوجه سبز بدون استفاده از کشک) و رب ازگیل.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«آش گزنه»سنتی که در شمال فراموش نمی شود/چهارشنبه آخر سال را خوشمزه تر کنیم+فیلم

«آش گزنه»سنتی که در شمال فراموش نمی شود/چهارشنبه آخر سال را خوشمزه تر کنیم+فیلم