مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 اسفند 1399 ساعت 08:202021-03-20اجتماعي

شکوه تاریخ چندهزار ساله اسفراین در ارگ بلقیس


ارگ بلقیس بقایای شهر کهن اسفراین واقع در سه کیلومتری جنوب شهر اسفراین کنونی از سده های نخستین اسلام شکل گرفته و تا پایان دوره صفوی و اوایل قاجار زندگی در آن جریان داشته و به عبارتی بیش از هزار سال تاریخ اسفراین را در دل خود جای داده است.

- شهر بلقیس شرایط و ویژگی های کامل یک شهر اسلامی را داراست و از بخش های مختلف شامل ارگ، شارستان و تأسیسات مختلف شهری چون بازار و مسجد و.

برخوردار بوده است.

ارگ بلقیس مهم ترین و شاخص ترین اثر این مجموعه باستانی است که از آن می توان به عنوان یکی از بزرگ ترین سازه های خشتی در ایران نام برد.

معرفی آثار شهر تاریخی بلقیس اسفراین ارگ ارگ بلقیس که برجسته ترین اثر این مجموعه است که مساحت آن حدوداً 51800 مترمربع را در بر گرفته و بیش از 29 برج در اندازه¬های مختلف در گرداگرد آن تعبیه شده و از هر سو با خندق احاطه شده است.

مصالح اصلی به کاررفته در ساخت قلعه گل چینه است که در بخش های مختلف از خشت، آجر و چوب برای استحکام بیشتر استفاده شده است.

دروازه ورودی اصلی آن در ضلع شمالی با یک پیشامدگی به داخل شارستان مشخص است که امروزه بیشتر بخش های آن تخریب و به صورت تلی از خاک در آمده است.

با توجه به شواهد موجود و مطالعات صورت گرفته، ارگ بلقیس برخلاف برخی از قلعه ها بر روی سطح هموار دشت ایجاد شده که در اطراف آن خندقی را اح


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شکوه تاریخ چندهزار ساله اسفراین در ارگ بلقیس

شکوه تاریخ چندهزار ساله اسفراین در ارگ بلقیس