مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 6 فروردین 1400 ساعت 06:552021-03-26سياسي

آیین های عید باستانی نوروز در شیروان/از «خلته گلدی» تا «او پشتک» و بازی های محلی


جای جای ایران در عید نوروز دارای رسوماتی جذابی هستند که با شنیدن آن، لذت عید را بر جان آدمی دوچندان می کند، مردم شهرستان شیروان در خراسان شمالی نیز، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شیروان، ایرانیان از قدیم نو شدن سال و عید نوروز را جشن می گیرند، اما هر منطقه آداب ورسوم خاص خودش را دارد، در شیروان نیز همچون سایر نقاط دیگر کشور، بجا آوردن نماز عید، نظافت و خانه تکانی، لباس پاکیزه و عطر و بوی خوش، سبز کردن گندم، خرید لباس نو برای عید و تهیه سفره هفت سین رایج است.

اما جدا از رسوماتی که به صورت مشترک بین هم وطنان در سراسر کشور اجرا می شود هر استان یا شهر یک رسم خاصی را که مربوط به منطقه شان است را دارا هستند که سنت خلته گلدی که به معنای کیسه آمد یکی از این سنت ها در شهرستان شیروان است.

این سنت که بیشتر در روستاها رایج است، شب قبل از سال تحویل اجرا می شده است، به این ترتیب که شخصی که قصد خلته گردی را دارد، بدون اینکه کسی متوجه شود به پشت بام خانه های اقوامش رفته و کیسه ای را در محل پنجره یا جایی که صاحب خانه متوجه آن شود می اندازد و با تغییر صدا داد می زند خلته گلدی .

خلته گلدی.

صاحب خانه هم مقداری آجیل، گردو کشمش، فطیر،  نبات، به عنوان انعام در داخل کیسه می اندازد و اگر این شخص تازه داماد فامیل باشد و صاحب خانه هم متوجه این موضوع شود انعام


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین های عید باستانی نوروز در شیروان/از «خلته گلدی» تا «او پشتک» و بازی های محلی

آیین های عید باستانی نوروز در شیروان/از «خلته گلدی» تا «او پشتک» و بازی های محلی