مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 فروردین 1400 ساعت 06:152021-04-03اجتماعي

کشتی چوخه میراث کهن مردم خراسان شمالی


کُشتی باچوخه یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین ورزش های سنتی و بومی ایران است که خاستگاه آن، نواحی شمالی خراسان به شمار می رود.

- کشتی باچوخه که در گذشته کشتی کُردی نامیده می شد یکی از سنن مردم کُرد شمال خراسان است که نه تنها به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک آیین فرهنگی و پهلوانی در تمام شئونات زندگی مردم جریان دارد و با آداب و رسوم خاصی اجرا و گرامی داشته می شود.

این ورزش یادآور روحیه سلحشوری، جوانمردی، تعاون و پهلوانی نزد مردم این منطقه است و به طور معمول در جشن ها، مراسم عروسی و اعیاد، و در فضای باز، بر روی چمن و یا خاک نرم، در روستاها، ایلات و عشایر انجام می شود، اوج شکوه و جلال آن را در مراسم بزرگ سیزده و چهارده فروردین در شهرستان اسفراین می توان مشاهده کرد.

امروزه این ورزش سنتی بر روی تُشَکِ کشتی نیز برگزار می شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، کشتی چوخه علاوه بر حفظ غنای فرهنگی خود، هر ساله ده هاهزار تماشاگر و علاقه مند را گرد هم می آورد.

مسابقات کشتی چوخه خراسان قبل از آمدن روی تشک در سرای خان ها، عروسی ها، روز عید فطر و 14 فروردین و روی چمن و خاک نرم برگزار می شد.

اوزان در کشتی چوخه وجود نداشت، زمان مسابقه نامحدود بود و به اصطلاح چوخه گیران در کشتی چوخه، سایه انداختن پشت، ضربه شمرده می شد و اکنون نیز ضربه شمرده می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشتی چوخه میراث کهن مردم خراسان شمالی

کشتی چوخه میراث کهن مردم خراسان شمالی