مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 فروردین 1400 ساعت 08:052021-04-18فرهنگي

نقالی و رفتن به زورخانه، سنت قدیمی قزوینی ها در ماه رمضان


یکی از سنت های قدیمی قزوینی ها نقالی در شب های ماه مبارک رمضان است، آن زمان که سریال های تلویزیونی نبود مردم بعد از افطار به قهوه خانه ها می رفتند و تا نیمه شب ها پای نقل مرشدهای سخنور و برجسته می نشستند و معمولاً در ماه رمضان افسانه .

- ایسنا/قزوین یک پژوهشگر و نویسنده گفت: یکی از سنت های قدیمی قزوینی ها نقالی در شب های ماه مبارک رمضان است، آن زمان که سریال های تلویزیونی نبود مردم بعد از افطار به قهوه خانه ها می رفتند و تا نیمه شب ها پای نقل مرشدهای سخنور و برجسته می نشستند و معمولاً در ماه رمضان افسانه ها و حکایات مذهبی گفته می شد.

در گذشته ها و حتی سده های دور مردم قزوین مانند دیگر شهرهای ایران زمین در ماه مبارک رمضان پای بند سنت ها و آداب و رسومی بودند؛ سنت های مانند خانه تکانی در آغاز ماه رمضان، زیارت امامزادگان و یا بیدار کردن مردم برای سحر با دُهل و در کردن توپ که متأسفانه بسیاری از آن سنت ها از بین رفته یا به فراموشی سپرده شده است.

بخش دوم گفت وگوی ایسنا با محمدعلی حضرتی، پژوهشگر و نویسنده قزوینی را در این خصوص می خوانیم.

ختم قرآن و جمع خوانی حضرتی اشاره کرد: از سنت های دیگری که در ماه رمضان بین مردم رواج داشته ختم قرآن است که الان هم وجود دارد؛ هر روز یک جزء قرآن خوانده می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقالی و رفتن به زورخانه، سنت قدیمی قزوینی ها در ماه رمضان

نقالی و رفتن به زورخانه، سنت قدیمی قزوینی ها در ماه رمضان