مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 فروردین 1400 ساعت 07:552021-04-19فرهنگي

نوآوری های ابن سینا در ریاضیات/ انکار وجود مجموعه های نامتناهی


ابن سینا درباره ریاضیات تجربه گرا و با افلاطون گرایی درباره ریاضیات مخالف و نسبت به ریاضیات متناهی گرا بوده و وجود مجموعه های نامتناهی را انکار می کرده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، هشتمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره بوعلی سینا چهارشنبه 25 فروردین به فلسفه ریاضیات ابن سینا اختصاص داشت که با سخنرانی محمدصالح زارع پور (پژوهشگر پسادکتری در دانشکده فلسفه دانشگاه بیرمنگام) به صورت مجازی از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب پخش شد.

در این درس گفتار فلسفه ریاضیات معرفی و نشان داده شد که اگر چه هیچ یک از آثار ابن سینا دربردارنده همه وجوه این فلسفه ریاضیات نیست اما نسبت دادن آن به ابن سینا پذیرفته شده است.

در ادامه متن سخنان زارع پور می آید: فلسفه ریاضیات ابن سینا در قیاس با سایر کارهایی که ابن سینا انجام داده بیشتر مغفول مانده و کمتر درباره آن کار شده است چون علاوه بر این که افراد زیادی به این مساله شکاک هستند که ابن سینا فلسفه ریاضیات داشته، بین ریاضیات و فلسفه ریاضیات هم خلطی صورت گرفته است.

در آثار بسیاری از کسانی که در حوزه تاریخ فلسفه اسلامی کار می کنند مرز روشنی بین ریاضیات و فلسفه ریاضیات وجود ندارد و وقتی درباره فلسفه ریاضیات ابن سینا سخن می گویند در واقع درباره کارهای ریاضیاتی ابن سینا صحبت کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوآوری های ابن سینا در ریاضیات/ انکار وجود مجموعه های نامتناهی

نوآوری های ابن سینا در ریاضیات/ انکار وجود مجموعه های نامتناهی