مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 اردیبهشت 1400 ساعت 02:302021-04-24فرهنگي

ثبت مهارت پخت «کلوچه زنجفیلی» در فهرست میراث ناملموس ملی ایران


کلوچه زنجبیلی که در فرهنگ سنتی منطقه سبزوار و شهرستان های اطراف آن عموما ریشه در فرهنگ نوروز داشته و در گذشته به عنوان شیرینی محلی این منطقه مخصوص ایام نوروز پخته می شده و عموما تحت عنوان کلوچه نوروزی شناخته می شده است.

- ثبت مهارت پخت کلوچه زنجفیلی در فهرست میراث ناملموس ملی ایران ایسنا/خراسان رضوی کلوچه زنجبیلی که در فرهنگ سنتی منطقه سبزوار و شهرستان های اطراف آن عموما ریشه در فرهنگ نوروز داشته و در گذشته به عنوان شیرینی محلی این منطقه مخصوص ایام نوروز پخته می شده و عموما تحت عنوان کلوچه نوروزی شناخته می شده است.

محمد طغرایی، مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی در گفت وگو با ایسنا در خصوص ثبت شیرینی زنجفیلی سبزوار در فهرست میراث ناملموس ملی اظهار کرد: آنچه تحت عنوان کلوچه و کلوچه پزی در فرهنگ سنتی منطقه سبزوار و شهرستان‎ های سبزوار از جمله داورزن ، ششتمد ، جغتای ، جوین و خوشاب وجود دارد، عموما ریشه در فرهنگ نوروز دارد.

وی گفت: در گذشته این کلوچه یا شیرینی محلی مخصوص ایام عید نوروز بوده و در منطقه عموما تحت عنوان کلوچه نوروزی نیز شناخته می شود.

سنتِ کلوچه‎ پزی نوروز یا کُلچَه‎ ی نوروزی یا کلوچه عیدی یک مراسم جمعی است که معمولا افراد به ویژه بانوان در یک شبکه خویشاوندی نزدیک در آن مشارکت می ‎کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت مهارت پخت «کلوچه زنجفیلی» در فهرست میراث ناملموس ملی ایران

ثبت مهارت پخت «کلوچه زنجفیلی» در فهرست میراث ناملموس ملی ایران