مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 اردیبهشت 1400 ساعت 05:152021-04-26اقتصادي

سقوط آزاد گلستان از ترسالی به خشکسالی


در حالی که یکی از پرآب ترین سال آبی استان گلستان در سال 98 رقم خورد اما با گذشت تنها دو سال، این استان در حال تجربه خشک ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود است.

- بسیاری از مردم گلستان گمان می کردند بعد از بارش های سنگین باران اواخر اسفندماه 97 و سرازیر شدن سیلاب در جای جای گلستان و ماندگاری یکی دو ماهه آب در برخی مناطق، تا چندین سال دیگر هیچ مشکل آبی در این استان وجود نخواهد داشت.

تصور احیای سفره های آب زیرزمینی و عبور از بحران کم آبی باعث شد که کشاورزان روی به کشت بیش از اندازه شالی بیاورند و روزبه روز حجم آب سفره های زیرزمینی را کم و کمتر کنند و سفره ها را به چالش بکشند.

بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای، سال گذشته بین 90 تا 120 هزار هکتار شالیکاری در سطح گلستان انجام شد؛ این در حالی است که طبق سند الگوی کشت در استان حداکثر باید حدود 15 هزار هکتار شالی کشت می شد! بر اساس اطلاعات ایستگاه های باران سنجی و تبخیر سنجی شرکت آب منطقه ای، مقدار بارندگی تجمعی 7 ماهه اول سال آبی جاری در استان 244 میلیمتر بوده که نسبت به آمار متوسط بلندمدت، 32 درصد کاهش داشته است.

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور در ارزیابی جدیدی که در 7 ماهه نخست سال آبی جاری انجام داده، گلستان را از نظر میزان کاهش بارندگی جزو 5 استان اول کم بارش در سطح کشور قرار داده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سقوط آزاد گلستان از ترسالی به خشکسالی

سقوط آزاد گلستان از ترسالی به خشکسالی