مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 اردیبهشت 1400 ساعت 08:402021-04-28اجتماعي

رنگ پاشی به کتیبه چشمه علی


هنوز 2 ماه از ثبت اثر تاریخی « چشمه علی » شهرستان ری در فهرست میراث طبیعی کشور نگذشته بود که این بار هنرستیزان با افشانه رنگ مو به جانش افتادند و کتیبه تاریخی به جای مانده از عهد قاجاری را زخمی کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازجماران، ایرنا نوشت: شامگاه پنجم اردیبهشت ماه قسمتی از کتبیه اثر تاریخی چشمه علی شهرستان ری در ضلع جنوب غربی توسط افراد ناشناس با مواد شیمیایی (رنگ مو) مخدوش شد؛ پس از آن نوروز تقی پور رییس اداره میراث فرهنگی این شهرستان از آغاز مرمت و بازسازی برای پاکسازی و تثبیت آن خبر داد.

شهرستان ری در جنوب پایتخت و در منطقه 20 شهری واقع شده است؛ در انتهای غربی رشته کوه بی بی شهربانو کوهی کم ارتفاع قرار دارد که از دامنه جنوبی آن چشمه پر آبی می جوشد.

چشمه علی در دوران قبل از اسلام به نام خانواده سورن که از خاندان مهم ایران و ری بودند، خوانده می شد و در دوران اسلامی به چشمه علی معروف شد؛ این چشمه سر منشاء حیات یکی از کهن ترین تمدن های جهان و بنیاد شهر باستانی ری بوده است.

باروی ری، کتیبه فتحعلی شاه، چشمه هشت هزار ساله که با اعتقادات مردم عجین شده و همگی جزو محوطه ای تاریخی و یکی از مناطق نمونه گردشگری تهران هستند که نام باستانی چشمه اش (سورینی) و احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان بوده، اما بعدها به یاد امام علی (


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رنگ پاشی به کتیبه چشمه علی

رنگ پاشی به کتیبه چشمه علی