مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 11 اردیبهشت 1400 ساعت 11:452021-05-01سياسي

سیاست خارجی در چارچوب میدان و دیپلماسی


به گواهی تاریخ روابط بین الملل همواره این میدان بوده که پیش رونده و پیش برنده دیپلماسی بوده است و لذا دیپلماسی منهای میدان نه ظرفیت حفظ منافع ملی را دارد و نه توان تأمین امنیت ملی را.

- گروه دیدگاه ـ روح الله قادری کنگاوری، دانشیار روابط بین الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع) درباره دوگانه میدان و دیپلماسی نوشت: سیاست خارجی به مثابه یک امر ملی و حاکمیتی در هر کشوری بر دو پایه حفظ امنیت ملی و کسب منافع ملی بنا نهاده شده است ولذا بر یک مدار و در یک جهت قرار دارند.

در منطقه ما بُعد اول با حضور پرقدرت منطقه ای (بازدارندگی و عمق بخشی) و بُعد دوم با تحرک دیپلماتیک (دیپلماسی سیاسی و اقتصادی) تأمین خواهد شد.

لذا دوگانه امر میدانی و امر دیپلماسی یک خطای راهبردی و نوعی انحراف ذهنی است که با واقعیات ژئوپولیتیکی منطقه و جهان منطبق نبوده و می تواند بسیار خطرناک باشد.

اگر فردی این واقعیت را انکار یا کتمان نماید به نظر می رسد که نه واقعیت و ضرورت میدان را درست فهمیده و نه حقیقت و قابلیت دیپلماسی را به درستی درک نموده، گرچه که سال ها به عنوان دیپلمات در دستگاه دیپلماسی و در مذاکرات مهم منطقه ای و بین المللی حضور و فعالیت داشته باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سیاست خارجی در چارچوب میدان و دیپلماسی

سیاست خارجی در چارچوب میدان و دیپلماسی