مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 اردیبهشت 1400 ساعت 09:452021-05-04سياسي

چمچمه گلین، آیین سنتی باران خواهی اقوام خراسان شمالی


آیین بومی و سنتی باران خواهی از جمله رسومی است که ریشه در فرهنگ و اعتقادات دینی مردم دارد و در خراسان شمالی نیز با عنوان چمچمه گلین در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت ملی رسیده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس  به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان شمالی، هر بخش از ایران عزیز آداب ورسوم خاص خود را دارد، یکی از این آیین ها، آیین باران خواهی است، از مطالعه اساطیر، آیین ها، مناسک و رسوم مختلف مردم در سراسر جهان برمی آید که آب همواره به عنوان بن مایه آفرینش و بارور کننده و زاینده، مورد تقدیس و ستایش بوده است و همواره اقوام گوناگون برای آن سرشتی جادویی قائل بوده اند.

آیین باران خواهی در مواقع کاهش نزولات آسمانی مرسوم بوده است و از سوی مردمی انجام می شده که شغل بیشتر آن ها کشاورزی بوده و مابقی نیز برای قوت بخشیدن به برگزاری و یا همراه شدن با اجتماعات مردمی در این آیین حضور پیدا می کردند.

آش ویژه این آیین پس از جمع آوری نذورات به وسیله سرآشپز پخته می شود و زنان اطراف دیگ آش ایستاده و یک نفر شروع به خواندن دعای طلب باران می کند و بقیه دست ها را بالابرده و الهی آمین می گویند؛ پس از پخت آش و صرف کردن آن، مقداری از این آش به وسیله زنان جوان تر به در خانه های افرادی که در مراسم نبودند برده می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چمچمه گلین، آیین سنتی باران خواهی اقوام خراسان شمالی

چمچمه گلین، آیین سنتی باران خواهی اقوام خراسان شمالی