مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400 ساعت 05:152021-05-11فرهنگي

«سنندج» شهر آواها و نواها/ کردستان قطب موسیقی عرفانی


کردستان سرزمین آواها و نواها، عرفان و تصوف، با طبیعتی بکر و غنی ترین فرهنگ و پربارترین موسیقی های محلی که ثبت جهانی هنر موسیقی در سازمان یونسکو و عنوان (سنندج ، - خبرگزاری فارس کردستان/ سمیه صمدنیا؛ در ماه مبارک رمضان بار دیگر کردستان با نواختن آواهای عارفانه و خانقاهی و نوای ساز دف، یادآور عنوان ( سنندج، شهر خلاق موسیقی ) شد، بی شک ثبت هنر فاخر موسیقی این شهر در یونسکو در سال 2018 یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی تاریخ کردستان است.

موسیقی بخشی از فرهنگ مردم کرد است با محتوایی قوی که ریشه در تاریخ مردمان کرد دارد، لالایی های عارفانه، سیاچمانه منطقه اورامان تا موسیقی لیلاخ و نواهای عارفانه خانقاهی بیانگر جایگاه والا و ارزشمند هنر و هنرمند نزد مردمان این دیار است.

کردستان مهد تمدن، آواها و نواها است، چه بسا هرساله برگزاری باشکوه آیین های نوروزی حتی در دورافتاده ترین روستاهای کردستان گواه بر این ادعاست.

کردستان قطب موسیقی عرفانی نیز بوده است و دف نوازی در میان مردم این استان از جایگاه والایی برخوردار است و این ساز عرفانی روح عارفانه و عاشقانه مردمان این دیار را با نام حق آشنا می کند.

سید بهاءالدین حسینی از پیشکسوتان و پژوهشگر موسیقی آیینی کردی و از پژوهشگران حوزه قرآن، عرفان اسلامی و ادبیات کردی و فارسی در ارتباط با عرفا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«سنندج» شهر آواها و نواها/ کردستان قطب موسیقی عرفانی

«سنندج» شهر آواها و نواها/ کردستان قطب موسیقی عرفانی