مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 خرداد 1400 ساعت 02:552021-05-21پزشكي

زنگ خطر سوء مصرف ریتالین در میان دانش آموزان و دانشجویان قزوین


استفاده از قرص ریتالین در سال های اخیر میان دانش آموزان و دانشجویان به منظور تقویت حافظه و بیدار ماندن در شب های امتحان رواج زیادی یافته است درحالیکه عوارض بسیار زیادی را برای مصرف کنندگان به دنبال دارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایرنا، فتیل فنیدیت با نام تجاری ریتالین یک محرک از خانواده آمفتامین است که تحریک کننده سیستم عصبی بوده و برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز، سندرم خستگی مزمن و اختلال پیش فعالی و نقص تمرکز و توجه تجویز می شود.

مصرف و استفاده از این قرص که عمدتا باید با تجویز پزشک صورت گیرد، متأسفانه در سال های اخیر در چرخه مصرف نادرست قرار گرفته و استفاده خودسرانه از آن به شدت افزایش یافته است.

یکی از سوالات قابل تامل در افزایش مصرف قرص ریتالین، معروف به قرص شب امتحان، چگونگی دسترسی راحت دانش آموزان و دانشجویان به آن است در حالیکه داروخانه ها مجوز توزیع این دارو را بدون نسخه پزشک ندارند اما شواهد نشان می دهد که تهیه آن بسیار راحت صورت می گیرد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف ریتالین در قزوین طی یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل، 50 درصد افزایش یافته است.

به گفته بسیاری از پزشکان و داروسازها عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند به اندازه سایر مواد مخدر نظیر کوکایین و شیشه خطر ساز باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زنگ خطر سوء مصرف ریتالین در میان دانش آموزان و دانشجویان قزوین

زنگ خطر سوء مصرف ریتالین در میان دانش آموزان و دانشجویان قزوین