مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 خرداد 1400 ساعت 08:352021-05-23فرهنگي

98سالگی محمدعلی موحد با شعری از شفیعی کدکنی


در 98سالگی محمدعلی موحد، مردی که زبان فارسی را مال مشاع همه اقوام ایرانی می داند، شعری را که محمدرضا شغیعی کدکنی به تازگی برای او سروده، می خوانیم.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، محمدعلی موحد، نویسنده، پژوهشگر، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عرفان پژوه و حقوق دان در دوم خردادماه امسال 98ساله شده است.

گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (با عنوان چشم و چراغ در فضای مجازی) به مناسبت زادروز این چهره فرهنگی پیشکسوت متنی را از او به اشتراک گذاشته که چنین است: در ایران ما، لااقل از قرون سوم و چهارم هجری به بعد، که تواریخ روشن تر و اطلاعات مبسوط تری در اختیار داریم، همیشه در کنار زبان های محلی و بومی و قومی ــ حالا به هر نامی که خوانده شود ــ زبانی رسمی و مشترک بین الاقوام وجود داشته و دارد و آن زبانی است که معمولا فارسی نامیده می شود.

اما این زبان به هیچ وجه اختصاص به ولایت فارس یا اقوام ساکن در آن ولایت ندارد؛ اختصاص به هیچ قوم خاصی ندارد و مال مشاع همه اقوام ایرانی است که از پدران به پسران، از اسلاف به اخلاف رسیده است.

مکاتبات بین الاخوان، قباله مالکیت، ورقه نکاحیه، توقیعات و مناشیر و فرامین دولتی، نامه های رسمی حکام به یکدیگر، وقف نامه ها، وصیت نامه ها، حتی سنگ قبرها به آن زبان رسمی نوشته می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

98سالگی محمدعلی موحد با شعری از شفیعی کدکنی

98سالگی محمدعلی موحد با شعری از شفیعی کدکنی