مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 خرداد 1400 ساعت 19:152021-05-23سياسي

مسجد کبود تبریز، گنبدی از جنس آرامش


مسجد کبود، به عنوان نگین آسمانی رنگ تبریز در قالب مجموعه بازار تاریخی تبریز به ثبت جهانی رسیده است و بنایی است که از گذر زمان، تن خراش خورده خود را بیرون کشیده و هنوز به آینده می نگرد.

- خبرگزاری فارس - فرینوش اکبرزاده : وقتی اسم تبریز می آید، دو تصویر مختلف در ذهن شکل می گیرد؛ یکی مجموعه تاریخی تفریحی ائل گلی و دیگری بازار تبریز.

در دل بازار تبریز، مسجدی آرام و عظیم، با گنبد بزرگ آجری اش صده هاست از پس حوادث و اتفاقات مختلف عبور کرده و با وجود زخم های بی شمار بر تن زخم خورده اش، هنوز زیبایی اصیل و باشکوهش را به رخ می کشد.

مسجدی که فیروزه جهان اسلام است؛ مسجد کبود.

شاید وقتی ابوالمظفر جهانشاه قراقویونلو با خواست همسرش خاتون جان بیگم، امر به ساختن این مجموعه داد، تصور نمی کرد این بنا روزگاری به یکی از نمادهای استواری تبریز تبدیل شود.

مجموعه ای که در ابتدا با ملحقاتی از جمله کوشک، قنات، بقعه و مسجد به نام عمارت مظفریه شناخته می شد، امروز به حرمت کاشی های آبی منحصر به فرد و چشم و چشم نوازش، به نام مسجد کبود در جهان شناخته می شود.

مسجدی که اکنون به عنوان یکی از بخش های بازار تاریخی تبریز، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و رواق ها، صحن و فضای آرام زیر گنبدش همه ساله میزبان دوست داران تاریخ، هنر و دست ساخته های رنگین است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مسجد کبود تبریز، گنبدی از جنس آرامش

مسجد کبود تبریز، گنبدی از جنس آرامش