مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 خرداد 1400 ساعت 05:002021-05-25دانش

ساخت ساعت آفتابی- مهتابی توسط محققان رصدخانه دانشگاه کاشان


مهتابی دانشگاه اصفهان یادبود دکتراحمد کیاست پور که محاسبات، طراحی و ساخت آن توسط ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان انجام شده است، - نصب و راه اندازی شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، ایرج صفایی، مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: این سازه نجومی یک ساعت آفتابی از نوع استوایی است که قابلیت تعیین زمان برپایه ساعت رسمی ایران را دارد.

برخلاف دیگر گونه های ساعت آفتابی در این نمونه با جابجایی خورشید در آسمان، نور خورشید از روزنه هایی که به شکل اعداد فارسی در صفحه اعداد بریده شده اند، بر روی شاخص میانی در صفحه ساعت می افتد و زمان را نشان می دهد.

ایرج صفایی با اشاره به اینکه تشخیص نیمروز یا لحظه اذان ظهر، تشخیص تقویم بر پایه گاهشماری ایرانی و منحنی آنالمای خورشید در طول سال از دیگر کاربردهای آن در روز است، افزود: این سازه نجومی در شب هم کاربرد دارد و تعیین تقریبی زمان در شب های مهتابی و تعیین جایگاه قطب شمال آسمانی و جایگاه ستاره قطبی از کاربردهای آن در شب است.

وی دلیل ساخت این ساعت آفتابی به نام مرحوم دکتر احمد کیاست پور را زنده نگه داشتن یاد و خاطره این استاد نجوم دانشگاه اصفهان عنوان و اظهار کرد: این استاد گرانقدر نجوم به غیر از فعالیت آموزشی و پژوهشی به ترویج دانش اخترشناسی هم می پرداختند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساخت ساعت آفتابی- مهتابی توسط محققان رصدخانه دانشگاه کاشان

ساخت ساعت آفتابی- مهتابی توسط محققان رصدخانه دانشگاه کاشان