مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 6 خرداد 1400 ساعت 10:502021-05-27پزشكي

کم کاری تیرویید از علل مهم عقب ماندگی ذهنی نوزادان است


قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کم کاری تیرویید یکی از شایعترین علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان است که در جنین، اختلالاتی در ارگان های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می کند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایرنا، دکتر سید کاظم فرهمند به مناسبت هفته اطلاع رسانی تیرویید، با بیان اینکه اغلب نوزادان در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند، افزود: این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیرویید می باشد که در صورت عدم تشخیص به هنگام، می تواند موجب عوارض جبران ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل کند.

وی ادامه داد: در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع، می توان از عوارض جدی این بیماری جلوگیری کرد و در این راستا غربالگری نوزادان به منظور شناسایی نوزادان بیمار و درمان به موقع آنان از مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری است.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به برنامه غربالگری کم کاری تیرویید نوزادان به عنوان یکی از برنامه های موفق وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این برنامه از سال 85 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده و بر اساس آن تمامی نوزادان در روزهای سه تا پنچ روز پس از تولد تحت غربالگری قرار می گیرند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کم کاری تیرویید از علل مهم عقب ماندگی ذهنی نوزادان است

کم کاری تیرویید از علل مهم عقب ماندگی ذهنی نوزادان است