مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 خرداد 1400 ساعت 08:402021-05-29سياسي

نشست «سامانیان و رونق زبان فارسی» برگزار می شود


انجمن علمی دانشجویی تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری دانشگاه ملی تاجیکستان، نشست «سامانیان و رونق زبان فارسی» را برگزار می کند.

- انجمن علمی دانشجویی تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری دانشگاه ملی تاجیکستان، نشست سامانیان و رونق زبان فارسی را برگزار می کند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازباشگاه دانشجویان ایسنا، در دوره سامانیان، زبان فارسی از پیشرفت و شکوفایی زیادی برخوردار شد.

با آن که سامانیان در کارهای اداری زبان عربی را به کار می بردند و آن را شعار وحدت خلافت می شمردند، امکان آن را فراهم آوردند تا شاعران فارسی دری همچون رودکی و دقیقی از نخستین کسانی باشند که با گونه ای از زبان ملی خود که از تکمیل و آمیختن لهجه ‏های محلی گوناگون فراهم آمده بود مطلب بنویسند.

این زبان در دربار سامانیان پذیرفته شد و سرانجام به عنوان زبان فارسی نوین گسترش پیدا کرد که با اندکی تغییرات آوایی تا زمان حاضر بر جای مانده است.

فارسی نوین به خط عربی نوشته شد و رفته رفته هر چه بیشتر واژه های عربی به آن راه یافت که این امر تا اندازه ای نتیجه پیشرفت جهانی تمدن اسلام بوده است.

نشست سامانیان و رونق زبان فارسی با حضور و سخنرانی دکتر سیف الله ملاجان ـ عضو هیئت علمی دانشگاه ملی تاجیکستان و استاد یعقوب یسنا ـ پژوهشگر ارشد تاریخ ادبیات فارسی روز شنبه هشتم خردادم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نشست «سامانیان و رونق زبان فارسی» برگزار می شود

نشست «سامانیان و رونق زبان فارسی» برگزار می شود