مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 خرداد 1400 ساعت 03:552021-05-30اجتماعي

تبدیل پیله به نخ ابریشم با دستان زنان هنرمند رامیانی


در آخرین ماه بهار بار دیگر در کوچه و محله های سنتی شهر رامیان در استان گلستان نوای چرخ های سنتی ابریشم کشی را می شنویم و این آغاز بهانه ای است برای زندگی دوباره کرم ابریشم در رنگارنگی منسوجات و تافته های بی نظیر زنان هنرمند و توانمند و سخت کوش این دیار.

- ابریشم این تاروپودهای ظریف و در هم تنیده که کرم ابریشم آن را با تمام وجود معماری و سرانجام تبدیل به پیله هایی زیبا می کند، خود برگی دیگر از دفتر آفرینش خالق زیبایی هاست.

با آغاز فصل رویش و بهار طبیعت و جوانه زدن شاخ و برگ های درختان توت، فصل زندگی کوتاه اما زیبا و رنگ رنگ ابریشم آغاز می شود.

در مدت چهل روز کرم ها با تمام سعی و تلاش بانوان نوغاندار نگهداری می شوند و سپس در پایان چله و خواب آخر بیدار می شوند و شروع به رشتن و بافتن تارهای زیبای ابریشم می کنند و طی یک هفته تمام کرم ها تبدیل به پیله می شوند.

صاحب پیله ها روز پنجم به بعد آماده مراسم روز پیله یقما یعنی پیله چینی می شود و در این روز همسایه ها و دوستان گرد هم می آیند و دست یاری می دهند و کار تمام می شود و تقریباً طی یک هفته تمام پیله های شهر و روستاها جمع آوری می شود.

روز بعد از جمع کردن صاحب کار پیله ها را تمیز کرده و پهن می کند تا مقداری از رطوبت پیله ها کاسته شود، سپس آنها را برای پیله کشی آماده می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تبدیل پیله به نخ ابریشم با دستان زنان هنرمند رامیانی

تبدیل پیله به نخ ابریشم با دستان زنان هنرمند رامیانی