مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 خرداد 1400 ساعت 05:152021-06-01اقتصادي

نگهداری قدیمی ترین زیلوی ایران در روسیه


شورای جهانی صنایع دستی سازمان یونسکو در پنجمین روز از آذر 97، شهر میبد در استان یزد را به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی کرد؛ نفیس ترین زیلوی میبد متعلق به قرن 12 هجری قمری است که بر روی آن 24 سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ 1118 هجری قمری نقش بسته است.

- ایسنا/اصفهان شورای جهانی صنایع دستی سازمان یونسکو در پنجمین روز از آذر 97، شهر میبد در استان یزد را به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی کرد؛ نفیس ترین زیلوی میبد متعلق به قرن 12 هجری قمری است که بر روی آن 24 سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ 1118 هجری قمری نقش بسته است.

زیلو از جمله زیراندازهایی است که از زمان کهن مورد علاقه و مصرف بوده و اصفهان، تبریز، کاشان و یزد مهم ترین مراکز بافت و تولید این محصول بوده اند.

زیلو به واسطه سازگاری با محیط زیست و مصرف پنبه به عنوان عنصر اولیه بدون پرز در بافت، سلامتی بافنده و مصرف کننده را به مخاطره نمی اندازد.

شناسایی زیلوی نوش آبادی در موزه ارمیتاژ روسیه، پیشینه تولید و بافت زیلوی ایرانی موضوع نشست چهار پژوهشگر حوزه فرش و میراث فرهنگی در انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: متون تاریخی سده چهارم هجری به بعد از زیلو و زیلوبافی یاد کرده اند، اما همه زیلوهای باقیمانده متعلق به دو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگهداری قدیمی ترین زیلوی ایران در روسیه

نگهداری قدیمی ترین زیلوی ایران در روسیه