مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 6 تیر 1400 ساعت 09:302021-06-27سياسي

ترور 6 تیر کار فرقان بود یا مجاهدین (منافقین)؟


سازمانی که انفجار مهیب دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در 7 تیر 1360 را طراحی کرده یک روز قبل حساسیت نیروهای امنیتی را تحریک نمی کند تا روز بعد بیشتر مراقبت کنند.

- عصر ایران؛ مهرداد خدیر- امروز چهلمین سالگرد ترور نافرجام آیت الله خامنه ای در 6 تیر 1360 در مسجد ابوذر تهران است که در زمان حادثه امام جمعه تهران، نماینده امام درشورای عالی دفاع و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بودند و در کنار آیت الله بهشتی و هاشمی رفسنجانی اعضای مثلث رهبری حزب جمهوری اسلامی که ابوالحسن بنی صدر برنمی تافت و محمد علی رجایی نخست وزیر را مجری و همسو با آنان می دانست نه هماهنگ با او در مقام رییس جمهوری.

هر چند در رسانه های رسمی و برخی کتاب های درسی این ترور به سازمان مجاهدین خلق (منافقین/ گروه رجوی) نسبت داده می شود و اولین مورد پس از شورش 30 خرداد 1360 به حساب می آید، اما در واقع آخرین ترور گروه فرقان و به عبارت درست تر بقایای فرقان است که با عنوان رهروان فرقان هم از آنها یاد شده است.

برخی هم البته معتقدند یک خط نفوذ از ابتدای جمهوری اسلامی در پی حذف نیروهای مؤثر بوده و به نام های مختلف این کار را انجام می داده اند ولی درباره این فرض هم می توان گفت اگرچه عوامل ترور 7 تیر و 8 شهریور 60 هیچ گاه به دام نیفتادند رهبران فرقان اما دستگیر شدند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ترور 6 تیر کار فرقان بود یا مجاهدین (منافقین)؟

ترور 6 تیر کار فرقان بود یا مجاهدین (منافقین)؟