بازگشایی خط آهن جلفا-روسیه-اروپا مستلزم دیپلماسی منطقه ای در قفقاز جنوبی/دولتِ بعد راه اندازی خط را دنبال کندبا توجه به مزایای ترانزیتی راه آهن جلفا-روسیه-اروپا، برای بازگشایی این مسیر، کنار گذاشتن رویکرد منفعلانه دستگاه سیاست خارجی کشور در منطقه قفقاز و عزم جدی برای احصای این فرصتِ به وجود آمده، - علی ضیایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: اتصال ترانزیتی ایران به روسیه از جمله مسائل مطرح در فضای حمل و نقل و همچنین سیاست خارجی کشور است، از بدو فروپاشی شوروی اتصال زمینی ایران به روسیه وابسته به گذر از کشورهای تازه متولد شده ای مانند جمهوری آذربایجان و ترکمنستان شد، اما وجود این کشورها تاکنون موجب بروز اختلالات متعددی در ترانزیت میان ایران و روسیه شده است به طوری که بخشی از محدودیت تجاری حال حاضر میان دو کشور، ناشی از همین اختلال ها است. وی ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که همسایه شمالی ایران محسوب می شد، شبکه های ریلی دو کشور از مرز جلفا به یکدیگر متصل بود، این اتصال بستری جهت انتقال کالاهای وارداتی و صادراتی پرحجم از این مرز به شمار می رفت، طوری که گذر سالانه 4 میلیون تن بار از راه آهن جلفا برآورد شده است، این اتصال بستری بود تا شبکه ریلی ایران از شرق به کشور ژاپن و از غرب به اروپا اتصال یابد. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |