مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 9 تیر 1400 ساعت 06:352021-06-30اجتماعي

معجزه کویر/ درختی که دو بار می خوابد!


تاغ زارهای دست کاشت که قدمتی بیش از نیم قرن در کشور ما دارند سال ها است که به موثرترین راه مقابله با هجوم شن های روان تبدیل شدند.

- کویر با همه زیبایی هایش، خشک است، اینجا، رستنی ها سخت می رویند اما وقتی برویند سخت تر جان می دهند از همین رو گونه های کویری به شدت مقاوم اند شاید از همین رو است که مردمان کویری نیز مقاوم و سختکوش اند.

ماسه های روان و رمل ها و تپه های ماسه ای کویر که سالانه بسیارانی را به کویرهای ایران می کشاند تا جلوه متفاوت دیگری از زیبایی ها را ر پیش چشم گردشگران قرار دهند، برای مردم محلی اما ساز دیگری می زنند.

یکی از اعلایی های کهنسال در گفت وگو با ایسنا می گفت از پدرم شنیده ام که دهه ها پیش، گاهی صبح که بیدار می شدیم، درهای خانه به روی مان بسته می شد، آخر ماسه های روان شبانه با دست باد، تا پس پشت درها می آمدند و همین مانعی می شد تا درها را دوباره باز کنیم.

امروزه به مدد تاغ ها اگرچه دیگر این معضل، لااقل در اعلا و دیگر روستاهای حاشیه کویر وجود ندارد، اما این بار فرونشست ها به روی مردمان این مناطق دهان گشوده اند، فرونشست هایی که شاید، فریادگر عطش زمین ما باشند.

تاغ ها که با آب وهوا و اقلیم این دیار سرسازگاری بیشتری داشته و با شوری خاک آن هم می سازند نقش مهمی در زندگی مردمان شهرهای حاشیه کویر دارند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معجزه کویر/ درختی که دو بار می خوابد!

معجزه کویر/ درختی که دو بار می خوابد!