خودروهای اسقاطی با معاینه فنی «نو» نمی شونددر آیین نامه جدید سن مرز فرسودگی نسبت به سن فرسودگی خودرو در آیین نامه قبلی کمتر اما تعداد دفعات معاینه فنی افزایش پیدا کرده و برای اتوبوس های برون شهری، سه مرتبه در سال یعنی هر چهار ماه یک بار تعیین شده است. براساس آیین نامه جدید ماده 8 قانون هوای پاک - که ماه گذشته تصویب شده است - وزارت کشور موظف به تشدید نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی کلانشهرها است که دستورالعمل نحوه تشدید نظارت، ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه توسط وزارت کشور و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ می شود همچنین وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند سازوکار لازم را از طریق سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور به نحوی فراهم کنند که پس از انجام آزمون های برخط معاینه فنی، نتیجه فرایند آزمون وسیله نقلیه شامل غیر فرسوده، سن مرز فرسودگی، وسیله نقلیه فرسوده و تعداد دفعات متوالی مردودی وسیله نقلیه در سامانه و برگ معاینه فنی مربوط به مالک وسیله نقلیه درج شود. در شرایطی که عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - می گوید حدود 70 درصد کامیون ها، وانت ها و اتوبوس ها در کشور فرسوده هستند، برخی کارشناسان معتقدند که معاینه فنی در ایران صوری است. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |