مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 16 تیر 1400 ساعت 05:152021-07-07سياسي

قدمت و جایگاه قالی های بیرجند در بین فرش های ایرانی


فرش از جمله صنایع دستی است که در بین خانواده های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و می توان این هنر را اوج خلاقیت یک ملت و قوم دانست، پرداختن به نقوش فرش ایرانی و مفاهیمی که در طرح های بافته شده آن پنهان شده امری جالب توجه و با اهمیت است.

- عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران در گفت وگو با ایسنا در خصوص جایگاه قالی های بیرجند در بین فرش های ایرانی اظهار کرد: بیرجند در گذشته و به خصوص از دوره عهد تیموری به یکی از مهمترین مراکز تولید فرش ایرانی تبدیل شد.

وی در مورد قدمت و ارزش قالی های بیرجند عنوان کرد: از دوره قاجار شرکت قالی شرق در بیرجند تاسیس و این شرکت عهده دار توسعه قالیبافی در منطقه خراسان جنوبی فعلی شد.

عضو انجمن علمی فرش ایران با اشاره به طراحی قالی بیرجند ادامه داد: قالی بیرجند عمدتا دو طرح رایج دارد که ماهی درهم و خشتی هستند که طرح ماهی درهم در بازار جهانی به قالی مود شناخته می شود.

مود یکی از شهرهای تابع شهرستان سربیشه فعلی است که یکی از مهمترین مراکز بافت فرش در حوزه خراسان جنوبی فعلی بوده و در حال حاضر کم و بیش بافندگی در آنجا رایج است.

احراری ادامه داد: در طول این چند ده سال اخیر چون طراحان از نقشه های تقریبا تکراری که بافندگان از حفظ هستند در این فرش استفاده می کردند، می توان گفت در بیرجند طراح زیادی نداریم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قدمت و جایگاه قالی های بیرجند در بین فرش های ایرانی

قدمت و جایگاه قالی های بیرجند در بین فرش های ایرانی