مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 17 تیر 1400 ساعت 07:052021-07-08بين الملل

مشکل اصلی با طالبان بر سر چیست؟


آنچه در همسایگی ما دارد رخ می دهد تغییر حکومت افغانستان از جمهوری اسلامی به امارت اسلامی است نه پیروزی یک گروه بر گروه دیگر که در رقابت های پارلمانی یا حتی کودتا در شکورهای دیگر مسبوق به سابقه است.

- عصر ایران؛ مهرداد خدیر- با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیش روی سریع و غالبا آسان و بدون مقاومت طالبان، دیر و دور نیست تا بار دیگر شاهد حاکمیت طالبان بر تمام کشور همسایه باشیم که به لحاظ تاریخی و فرهنگی به حوزه تمدنی ایران تعلق دارد.

طنز تلخی است که آمریکا 20 سال پیش به افغانستان حمله کرد، طالبان را برانداخت و در این 20 سال 2000 میلیارد دلار هزینه کرد و 2350 کشته و هزاران مجروح داد ولی دست آخر صحنه را به سود همان طالبانی که ساقط کرد ترک می کند! خروجی که ایرانِ مخالفِ حضور آمریکا در افغانستان هم آن را غیر مسؤولانه توصیف کرده است.

با پذیرش هیأت طالبان در تهران و مذاکرات وزیر امور خارجه با آنان روشن است که موضع جمهوری اسلامی به تمامی منفی نیست و گفته شده با حضور و مشارکت طالبان در حاکمیت مشکلی ندارند اگرچه با حاکمیت مطلق طالبان چرا و همین جا پارادوکس یا ناسازواره شکل می گیرد: چرا که طالبان خود را با عنوان امارت اسلامی افغانستان معرفی می کند و مراد از طالبان در واقع طالب ها هستند؛ محصلان و مبلغان دینی که در مدارس مذهبی پاکستان پ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مشکل اصلی با طالبان بر سر چیست؟

مشکل اصلی با طالبان بر سر چیست؟