مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 19 تیر 1400 ساعت 03:402021-07-10اقتصادي

فرصتی کوتاه تا بسته شدن پنجره جمعیتی کشور


انسان سالم محور توسعه پایدار در جامعه بوده و سرمایه های انسانی هستند که اقتصاد را تقویت کرده و امنیت را در یک جامعه برقرار می کنند ،جمعیت عامل توسعه و اقتدار ملی است و توجه به جمعیت و ساختار آن باید در اولویت همه اقدامات و سیاست ها قرار گیرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در سالهای اخیر رشد جمعیت کشور از3.

5 تا 3.

9 درصد، به کمتر از یک درصد رسیده و به سمت صفر در حال حرکت است و حرکت به سمت رشد صفر و رشد جمعیت منفی به یکی از بزرگترین چالش ها و زنگ خطر جدی برای کشور محسوب شده و به عنوان یک نگرانی مهم در کشور مطرح است چرا که پنجره جمعیتی در ایران در 15 و یا 25 سال آینده به سمت بسته شدن می رود، یعنی تعداد جوانان مولد کاهش پیدا می کند و جمعیت به سمت پیر شدن قرار دارد.

اکنون حدود 68 درصد جمعیت کشور در سنین کار و فعالیت(بین 15 تا 65 سال) هستند اما با کاهش تعداد تولدها که هم اکنون در حال رخ دادن است و با افزایش سالمندان این عدد تحت تأثیر قرار خواهدگرفت، به طوری که بر اساس برآوردهای انجام شده در سال های منتهی به 1420تا 1425 بیش از 20 درصد جمعیت کشور سالمند خواهد شد و توازن جمعیتی و جمعیت مولد در سن کار تغییر خواهد کرد .

در سالیان گذشته، سیاست کشور، کنترل موالید و کاهش جمعیت بود و در این راستا فعالیت های زیادی انجام شد ولی در شرایط کنونی و آنچه برای آینده پیش بینی می شو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرصتی کوتاه تا بسته شدن پنجره جمعیتی کشور

فرصتی کوتاه تا بسته شدن پنجره جمعیتی کشور