مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 20 تیر 1400 ساعت 05:502021-07-11اقتصادي

یک بارش و گذر شالیزارهای گیلان از تشنگی


بارش های چند روز اخیر در استان باران خیز گیلان ، عطش آبی شالیزارهای تشنه گیلان را تا حدودی فرو نشاند و آنها را از خطر پوکی دانه و کم محصولی رهانید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازجماران، ایرنا نوشت: خشکسالی امسال دوباره بر کشور چیره گشت و چهره خشن خود را به ساکنان ایران زمین نمایان ساخت؛ معضلی که مشکلات بسیاری را از تنش آبی برای مردم و اراضی کشاورزی تا کاهش تولید برق در نیروگاه های برق آبی را به دنبال داشت.

خشکسالی از اواخر فروردین ماه پنجه بر گلوی استان هایی همچون گیلان که بارش متوسط سالیانه آنها به بیش از یک هزار میلیمتر می رسد نیز انداخته تا باران خیز ترین استان کشور را هم از تشنگی بی بهره نکند.

گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که 300 هزار بهره بردار یا کشاورز در آن فعال هستند و 40 درصد برنج کشور از این خطه سرسبز شمال کشور تامین می شود.

172 هزار هکتار از آب این اراضی شالیزاری از رودخانه سفیدرود تامین می شود و مابقی از چاهها ، رودخانه ها و به اصطلاح دارای آبشخورهای سنتی هستند.

ذخیره آب رودخانه سفیدرود که با سد منجیل (سد سفیدرود) مهار می شود باید به طور متوسط بیش از 2 میلیارد مترمکعب باشد تا برای آبیاری اراضی شالیزاری استان کفاف دهد، در حالی که امسال به دلیل نبود پوشش برفی کافی در زمستان و عدم بارش های کافی نتوانست از حدود یک میلیارد و 300 میلیو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک بارش و گذر شالیزارهای گیلان از تشنگی

یک بارش و گذر شالیزارهای گیلان از تشنگی