مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 22 تیر 1400 ساعت 02:302021-07-12سياسي

ذاکریان: موقعِ چیدن میوه برجام به نفع ملت است


شش سال از اجرای برجام می گذرد، توافقی که در 23 تیرماه 1384 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک تفاهم شد و به یک بحران غیرضرور و ساختگی یک دهه ای علیه ایران در سطح بین الملل پایان داد.

- شش سال از اجرای برجام می گذرد، توافقی که در 23 تیرماه 1384 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 تحت عنوان "برنامه جامع اقدام مشترک" تفاهم شد و به یک بحران غیرضرور و ساختگی یک دهه ای علیه ایران در سطح بین الملل پایان داد.

در عین حال تفاهم بر سر این برنامه جامع اقدام مشترک شروع کار بود و اجرایی شدن این توافق هفت خانی بود که عبور از آن با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا غیرممکن شد.

دونالد ترامپ رییس جمهور وقت آمریکا در دو سال ابتدایی روی کار آمدنش از طرق مختلف سعی کرد بر سر راه اجرای این توافق مانع تراشی کند و در نهایت در 18 می 2018 به طور رسمی از این توافق چند جانبه با وجود مخالفت صریح هم پیمانان اروپایی خود و چین و روسیه خارج شد.

هر چند جامعه بین الملل از خروج آمریکا از برجام حمایت نکرد و در مجامع و نهادهای بین المللی با اقدامات و مانع تراشی های آمریکا مقابله شد اما از فردای خروج آمریکا، برجام دیگر روی خوش ندید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ذاکریان: موقعِ چیدن میوه برجام به نفع ملت است

ذاکریان: موقعِ چیدن میوه برجام به نفع ملت است