مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 22 تیر 1400 ساعت 05:202021-07-13سياسي

جزییات کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در جریان خاک برداری حین عملیات راه سازی و پل سازی در مجاورت روستای ولم و در محدوده سد گلورد توسط پیمانکاران شرکت آب منطقه ای مازندران و سد گلورد نکا، این محوطه باستانی پدیدار شد.

رحمت عباس نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در این ارتباط اظهار کرد: بررسی های اولیه نشان داده است که این محوطه مربوط به دوره آهن متأخر800 تا 550 ق.

م و دوره اشکانیان250 ق.

م تا 225 م است.

وی گفت: پس از توقف کار پروژه راه سازی برنامه کاوش نجات بخشی محوطه از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارائه و کاوش اضطراری این محوطه با مجوز ریاست پژوهشگاه پیگیری شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران افزود: در کاوش های باستان شناسی شواهد دوره های مختلفی شامل قطعات سفال ها و ابزارهای سنگی از دوره های مس و سنگ، مفرغ و آهن به دست آمده که در میان این مواد فرهنگی، سفال های دوره چشمه علی قابل توجه بوده و بیانگر ارتباطات فرهنگی این منطقه با بخش های جنوبی البرز در فلات مرکزی ایران، دست کم از هزاره پنجم قبل از میلاد هستند.

عباس نژاد در ادامه به کشف تدفین های دوره آهن به ویژه آهن 3 و 4 و گور دخمه های دوران اشکانی اشاره و اظهار کرد: تدفین های دوره اشکانی که نسبت به دوره آهن، بیش ترین


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جزییات کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم

جزییات کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم