افت فروش نانوایی ها پس از گرانی نان/ مردم 30 درصد کمتر نان می خرنددو شاطر یک نانوایی سنگکی در یکی از مناطق مرکزی تهران می گویند با نرخ قدیم نمی شد ادامه داد اما نرخ های جدید هم تاحدودی فروش را پایین آورده است. - دو هفته از تغییر قیمت نان و ابلاغ و اجرای نرخ جدید انواع نان های سنتی می گذرد. تاثیرات این تغییر قیمت کم کم خود را چه در زندگی مردم و چه در فروش نانوایی ها نشان داده و حالا بهتر می توان پیامدهای این گرانی را بررسی کرد. گرانی ای که گرچه در امتداد و هم راستا با افزایش قیمت دیگر اقلام خوراکی و اساسی، عجیب و غیرعادی نبود اما این یک مورد به نظر می رسد تفاوتی آشکار داشت. قیمت نان از مدت ها پیش از ابلاغ نرخ جدید در 27 تیرماه، در بسیاری از نانوایی ها تغییر کرده بود. نانوایی هایی که بیش از یک سال بود از تثبیت قیمت نان در شرایط افزایش چشمگیر هزینه هایشان گلایه داشتند و ادامه کار با قیمت های قبلی را غیرممکن می دانستند. کاهش وزن چانه و افت کیفیت، کمترین پیامدی بود که برای تثبیت دوساله نرخ نان برشمرده می شد؛ نرخی از مهرماه سال 98 تغییر نکرده بود و نانوایی ها را با چالش های زیادی مواجه کرده بود. اما در سوی دیگر، نان قوت لایموت بود و گران شدن آن درکنار هزینه مالی هزینه های روانی در پی داشت. با این حال، عبور از یک سالِ پرچالش و سراسر گرانی، ذهن مردم را برای پذیرفتن این مورد هم آماده کرد. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |