مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 15 مرداد 1400 ساعت 05:052021-08-06سياسي

حاکمیت ملت، مهمترین خواسته ی مشروطه خواهان بود


یکی از خواسته های مهم مشروطه خواهان، ضرورت حاکمیت ملت بود که مبانی مشروعیت حکومت را دگرگون ساخت.

  - ایسنا/آذربایجان شرقی یک استاد دانشگاه تبریز گفت: یکی از خواسته های مهم مشروطه خواهان، ضرورت حاکمیت ملت بود که مبانی مشروعیت حکومت را دگرگون ساخت.

  باقر صدری نیا روز پنجشنبه، 14 مرداد ماه در بزرگداشت یک صد و پانزدهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت که به صورت مجازی و از خانه ی مشروطه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: فرمان مشروطیت در سال 1285 شمسی مصادف با 1324 قمری و 1906 میلادی صادر شد که ایران در شمار کشور های دارای نظام مشروطیت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نهضت مشروطه خواهی از سال 1285 شروع نشده، ادامه داد: ظاهراً این نهضت از یک سال قبل آغاز شده اما تکوین مقدمات آن به حدود 50 سال قبل و یا حتی اندکی قبل تر برمی گردد که از زمان تأسیس دارالفنون و افتتاح آن به تدریج اندیشه های نوگرایانه در ایران رواج پیدا کرده و پیش از آن نیز مطالبی مطرح شده و کوشش هایی از طریق عباس میرزا انجام شده بود.

وی افزود: بر اثر تحولات پیش از صدور فرمان مشروطه، مظفرالدین شاه فرمان تشکیل مجلس شورای اسلامی را امضا کرد که در آغاز نامی از مشروطه نبود چرا که در فرمان مظفرالدین شاه نیز واژه ی تشکیل مجلس شورای ملی برای مشورت دهی به دولت آورده شده اما به تدریج ارتقاء یافته و نام م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حاکمیت ملت، مهمترین خواسته ی مشروطه خواهان بود

حاکمیت ملت، مهمترین خواسته ی مشروطه خواهان بود