مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 17 مرداد 1400 ساعت 03:202021-08-07سياسي

سقاخوانی نوش آباد، آیینی به پیروی از مکتب اصفهان


حماسه حسینی در نیمروز داغ عاشورای 61 هجری رخ داد و این ایرانیان پاک نهاد بودند که از ورای قرن ها و نسل ها، روایت بلند آزادگی و اصلاح طلبی سید مظلومان عالم را به دوش کشیدند و آیین های فاخری را برای پاسداشت آن در مناطق مختلف این ملک پهناور برداشتند.

- ایسنا/اصفهان حماسه حسینی در نیمروز داغ عاشورای 61 هجری رخ داد و این ایرانیان پاک نهاد بودند که از ورای قرن ها و نسل ها، روایت بلند آزادگی و اصلاح طلبی سید مظلومان عالم را به دوش کشیدند و آیین های فاخری را برای پاسداشت آن در مناطق مختلف این ملک پهناور برداشتند.

از جمله آیین های بزرگداشت نهضت حسین بی علی(ع)، سنت مذهبی سقاخوانی است که در خطه کویری نوش آباد در شمالی ترین نقطه استان اصفهان با پیشینه ای بیش از یک قرن و بدون سینه زنی و سنج و دهل برگزار می شود.

این مراسم، ترکیب آشکار کلام و آهنگ موسیقی ایرانی با مذهب است.

سقاخوانی در دستگاه های ماهور، دشتی، راست پنجگاه و چهارگاه اجرا می شود و منزل به منزل حرکت کاروان حسینی تا رسیدن به کربلا را تصویر می کند.

شهروندان نوش آباد، که از دوران کودکی خود سقاخوانی را در سینه حفظ کرده اند در هر زمان که نوای محرم برخیزد، بی درنگ اشعار سقاخوانی را بر لب جاری می کنند و در این آیین خوانی، پیر و کودک به درستی و مهارت زیر و بم ریتم و آهنگ آن را رعایت می کنند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سقاخوانی نوش آباد، آیینی به پیروی از مکتب اصفهان

سقاخوانی نوش آباد، آیینی به پیروی از مکتب اصفهان