دوشنبه، 18 مرداد 1400 ساعت 00:302021-08-08سياسي

آشکارسازی ماهیت ماده تاریک با یک بلور کوانتومی جدید

- یک کریستال یا بلور کوانتومی جدید ممکن است سرانجام ماهیت ماده تاریک و شاید بزرگترین راز کیهان را آشکار کند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از آی ای، بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله ساینس(Science) منتشر شده است، دانشمندان یک حسگر کریستال کوانتومی جدید ایجاد کرده اند که می تواند کلید تشخیص وجود ماده تاریک را درون خود داشته باشد.

در حالی که بخش زیادی از جهان هستی از ماده تاریک تشکیل شده است، کشف ماهیت آن می تواند یکی از قدیمی ترین اسرار نجوم را برملا کند.

فیزیکدانان موسسه ملی استاندارد و فناوری(NIST) خواص الکترونیکی و حرکت مکانیکی یک بلور بسیار کوچک آبی را جمع یا درهم تنیده کرده اند که آن را قادر می سازد تا میدان های الکتریکی را با حساسیت بی نظیری اندازه گیری کند.

این حسگر کوانتومی جدید، 150 یون بریلیوم را در یک میدان مغناطیسی محدود کرده و آنها را قادر می سازد تا خود را در یک کریستال مسطح و دوبعدی با تنها 200 میلیونم متر قطر قرار دهند.

این نوع حسگر کوانتومی می تواند به طور بالقوه نشانه هایی از ماده تاریک را که ماده ای اسرارآمیز است و بیشتر فضای جهان را شامل می شود، آشکار کند و ممکن است از ذرات زیر اتمی تشکیل شده باشد که از طریق یک میدان