مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 20 مرداد 1400 ساعت 05:402021-08-11اقتصادي

دولت از ایجاد تسهیلات تکلیفی خودداری کند/ با جلوی رشد «کور» نقدینگی را بگیریم


یک کارشناس مسائل اقتصاد ایران در خصوص پرداخت تسهیلات تکلیفی در کشور گفت: تا مشکل بانک هایی که تسهیلات بی کیفیت می دهند و هم خودشان را و هم مردم را گرفتار می کنند، - میثم خسروی، کارشناس مسائل اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص خلق پول توسط سیستم بانکی کشور و تاثیر آن بر افزایش تورم اظهار داشت: وقتی درباره پرداخت تسهیلات توسط بانک ها می خواهیم؛ صحبت کنیم، باید درباره تسهیلات تکلیفی که بر سیستم بانکی تحمیل می شود، بحث کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: فرض کنید قانون تصویب می کنیم که بانک ها 360 هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات دهند یا به صنعتی خاص تسهیلات پرداخت کنند و انتظار داریم برای ما کف و هورا بکشند.

ولی آن طرف دیگر ماجرا را هیچ گاه به مردم نمی گوییم.

آن طرف این اتفاق یعنی خلق نقدینگی و خلق نقدینگی هم یعنی رشد تورم.

وی تاکید کرد: همزمان هم نمی شود به بانک ها بگوییم سالانه فلان مبلغ تسهیلات بده و همزمان بگوییم رشد نقدینگی چرا بالا رفته است.

رشد نقدینگی با پرداخت تسهیلات توسط بانک ها و پرداخت سود سپرده و هزینه کردن بانک ها و از این کانال ها افزایش پیدا می کند.

خسروی با اشاره به راهکارهای کنترل تورم در این بخش تصریح کرد: در این زمینه دولت را باید متقاعد کرد تا چه در قالب تکلیفی و چه در قا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دولت از ایجاد تسهیلات تکلیفی خودداری کند/ با جلوی رشد «کور» نقدینگی را بگیریم

دولت از ایجاد تسهیلات تکلیفی خودداری کند/ با جلوی رشد «کور» نقدینگی را بگیریم